آنژین صدری چیست؟ (علائم، درمان و تشخیص)

افراد مبتلا به آنژین صدری، احساس درد در قفسه سینه را تجربه می کنند.
درد قفسه سینه می توانند شبیه احساس فشار و فشردگی در قفسه سینه باشد به حدی که انگار قفسه سینه شما در حال خرد شدن است.
درد در وسط قفسه سینه و پشت استخوان سینه و یا طرف چپ قسمت جلوی قفسه سینه شروع می شود. درد می تواند در سایر بخش های بدن مانند شکم و بازوها نیز گسترش پیدا کند. قبل از شروع درمان آنژین صدری با آنژیوگرافی می توان رگ های مسدود شده را تشخیص داد.

آنژین صدری چیست ؟

واژه آنژین صدری به دوره های زودگذر درد قفسه سینه گفته می شود که ریشه آن کم خونی عضله قلبی است. کلا اگر مقدار خونی که به عضله قلب می رسد، نتواند نیازهای آن را مرتفع کند، درد قفسه سینه، ایجاد می شود. از عوامل عمده این وضع می شود به مواردی هم چون کاهش فوری جریان خون در عروق عضله قلبی(مانند افت فشار خون یا انسداد عروق)، فزونی احتیاج به جذب خون در عضله قلبی(در موردی چون ورزش) و ترکیبی از دو حالت یاد شده اشاره نمود. بیمار مبتلا به کم خونی عضله قلب احتمالا درد ناحیه قفسه سینه را حس می کند. چنین دردی گاه به نواحی شانه، گردن، فک تحتانی و یا پشت مریض هم سرایت می کند. برخی از بیماران هم تنها از درد ناحیه پشت استخوان جناغ شکایت دارند که بعضی اوقات خاستگاه آن را اشتباها به ناراحتی های گوارشی همانند سوءهاضمه مربوط می دانند. گویی سبب پیدایی درد، تشکیل اسیدلاکتیک یا کشیدگی فزون از حد عضله قلبی است. کشش این عضله موجب تحریک رشته های عصبی قلب می شود که در گستره وسیعی پراکنده اند. دامنه پراکندگی این رشته های عصبی را می توان به منزله علت گستردگی نقاط دردناک حاصل از کم خونی عضله قلبی دانست.

علائم آنژین صدری

علائم به طور معمول با فعالیت های بدنی و یا استرس های عاطفی بروز می کنند و در آب و هوای سرد و گاهی اوقات بعد از صرف یک وعده غذای سنگین بدتر می شوند.
این علائم عبارتند از:
فشردگی و یا احساس فشار بر روی قفسه سینه
افزایش تنگی نفس در هنگام ورزش کردن
احساس سنگینی و بی حسی در بازو، شانه، آرنج و یا دست ها که معمولا در سمت چپ بدن بروز می کند.
احساس گرفتگی گلو
ممکن است احساس درد و ناراحتی به بازو ها، فک، دندان ها، گوش، معده و در مواردی نادر به شانه ها نیز سرایت کند.
در برخی موارد ممکن است چربی های رسوب کرده پاره شوند و تشکیل لخته داده و باعث مسدود شدن جریان خون شوند. این حالت می تواند به سکته قلبی و یا آنژین صدری ناپایدار منجر شود.
تشخیص آنژین صدری
تشخیص آنژین صدری بر پایه سه اصل کلی است:
وجود علائم اصلی
سوابق پزشکی بیمار
آیا گلیسریل ترینیت می تواند درد را تسکین دهد یا خیر؟
ممکن است پزشک برای شما نوار قلب تجویز کند. تست ورزش نیز در برخی موارد توصیه می شود. ممکن است پزشک برای شما روش های پیشرفته تری مانند CTscan نیز تجویز کند.
اما آزمایش استاندارد و اصلی هنوز هم آنژیوگرافی می باشد.
این روش تهاجمی بوده و پزشک در این روش یک لوله باریک را از طریق یکی از رگ های بدن شما وارد سیستم گردش خون شما می کند. احتمال آسیب دیدن و خطرناک بودن این روش بسیار کم است با این حال یک نفر از هر 1000 نفر در حین این آزمایش با یک عارضه جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ مواجه می شود.
احتمال خطر در افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.

درمان

هدف از درمان آنژین بازگرداندن توانایی انجام زندگی روزمره و توان فعالیت به میزان متوسط و درمان بیماری قلبی زمینه‌ای و پیشگیری از وخیم شدن آن است.زمانیکه درد قلبی شدید بوده و با تعریق یا تهوع همراه است بهتر است از فعالیت اجتناب نموده و با مرکز فوریتهای پزشکی یا همان اورژانس 115 تماس بگیرید و کمک بخواهید.
درمان دارویی
•    استفاده از داروهای نیترات دار همانند نیتروگلیسیرین: نیترات‌ها باعث انبساط موقت شریانها، و در نتیجه احیای جریان خون در رگهای جریان پایین می‌گردد. این دارو به فرم‌های متنوعی در بازار موجود است. از عوارض جانبی این قسم از داروها می‌توان به سرگیجه و سردرد اشاره کرد.
•    استفاده از داروهای بلوک کننده بتا: (نظیر پروپرانولول یا آتنولول)این داروها با توقف اثر اپینفرین بر روی گیرنده‌های بتای قلب و در نتیجه باعث کاهش سرعت فعالیت قلبی و فشار خون می‌گردند. بیماران آسمی از این دارو پرهیز داده می‌شوند.
•    استفاده از داروهای بلوک کننده کانال کلسیم: آنتاگونیست کلسیم(نظیر نیفدیپین) این داروها همانند نیترات‌ها عمل می‌کنند و باعث انبساط شریانها می‌گردند، اما طرز کارشان متفاوت است مانند نیفدیپین .
•    استفاده از داروهای آسپیرین: آسپیرین با اختلال در انعقاد خون باعث کاهش احتمال تشکیل لخته‌های خطر زا در قلب می‌شود.
•    استفاده از داروهای ضد-پلاکت: از این قسم داروها برای بیمارانی استفاده می‌گردد که به آسپیرین حساسیت دارند. نمونهٔ اینگونه دارو Clopidogrel تیکلوپدین است.
•    استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون: داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین را می‌توان نام برد.
درمان تهاجمی(Invasive)
در صورت موثر نشدن داروها ممکن است جراحی لازم شود روش‌های مختلف جراحی جهت رفع انسداد عروق خونی یا گشاد کردن عروق وجود دارد که موجب جریان خون بهتر قلب می‌شود .
مثل  آنژیوپلاستی (باز کردن رگ با بالون و استنت)   یا عمل جراحی بای پس  شریان کرنری  براساس نظر پزشک. آنژیوپلاستی (به کمک بالن و استنت)
۱- آنژیوپلاستی (Angioplasty) یا ‌بازسازی رگ شیوه‌ای درمانی برای رفع تنگی رگهای خونی است .از این عمل اغلب در آنژین صدری و برای رفع گرفتگی سرخ‌رگ‌های کُرنری قلب استفاده می‌شود، ولی در مورد سایر سرخرگهای بدن مثل تنگی شریان کلیه ویا پاها  نیز ممکن است .
آنژیوپلاستی معمولاً به دنبال آنژیوگرافی و تشخیص قطعی رگهای مسدود شده انجام می گیرد . طی آن نواحی باریک شدهٔ مجرای رگ به کمک باد کردن یک بالن کوچک مخصوص در داخل رگ، باز می‌شوند و  اغلب  همزمان  با بالن  آنژیوپلاستی یک  تورینه فلزی بنام استنت (stent) بکار می‌برند تا مانع از بازگشت و عود سریع انسداد مجدد رگ شود.
پیشگیری‌

•    درمان‌ علل‌ یا عوامل‌ خطر زمینه‌ساز
•    ترک‌ سیگار
•    خوردن‌ غذاهای‌ کم‌ چرب‌ و کم‌ نمک‌. کاهش‌ وزن‌ در صورت‌ اضافه‌ وزن‌
•    اجتناب‌ از عوامل‌ فیزیکی‌ یا عاطفی‌ استرس‌زا که‌ باعث‌ بروز حمله‌ آنژین‌ صدری‌ می‌شوند.
•    پس‌ از مشورت‌ با پزشک‌، به‌ طور منظم‌ ورزش‌ کنید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی