آسیب‌دیدگی مچ پا و پیشگیری از آن

یکی از آسیب‌دیدگی‌های شایع در بین ورزشکاران ، آسیب‌دیدگی ناحیه مچ پا ست. مچ پا ممکن است دچار شکستگی ، پیچ‌خوردگی و یا پارگی تاندون شود. راه‌هایی برای جلوگیری و درمان این مشکل وجود دارد.

میزان این آسیب‌دیدگی در ورزشکاران  بالا است. البته تنها ورزشکاران  به این مشکل دچار نمی‌شوند. راه رفتن بر سطح ناصاف و پیچ خوردن پا ممکن است باعث آسیب‌دیدگی مچ شود. این مشکل در سنین مختلف رخ می‌دهد با این حال مردان بین 15 تا 24 سال و زنان بالای 30 سال بیشتر به پیچ‌خوردگی مچ پا دچار می‌شوند. هر روزه در آمریکا 25 هزار نفر دچار پیچ‌خوردگی مچ پا می‌شوند و بیش از یک میلیون نفر به همین دلیل به اورژانس مراجعه می‌کنند. شایع‌ترین نوع آسیب‌دیدگی مچ پا، پیچ‌خوردگی و شکستگی است.

آسیب‌دیدگی مچ پا در ورزشکاران

1- افتادن

2- فرود نامناسب بعد از پرش

3- دویدن یا پیاده‌روی بر سطح نامناسب

4- پیچ‌خوردگی ناگهانی پا

نشانه‌های پیچ‌خوردگی و شکستگی به هم شبیه هستند. بعضی اوقات این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. بهتر است در صورت مشاهده هرکدام از نشانه‌های زیربه پزشک مراجعه کنید:

- درد شدید و ناگهانی، تورم، کبودی، ناتوانی در راه رفتن و تحمل وزن بر روی مفصل در اثر پیچ‌خوردگی، مچ پا سفت می‌شود و در صورت شکستگی به هرگونه تماسی حساس می‌شود. اگر پیچ‌خوردگی سطحی باشد، ورم و درد کمتر خواهد بود. پاره شدن تاندون نیز باعث درد و تورم می‌شود. پاره شدن تاندون مفصل ثبات خود را از دست می‌دهد. برای درمان آسیب‌دیدگی ناحیه مچ پا می‌توان از فرمول R.I.C.E استفاده کرد که شامل موارد زیر است:

1- استراحت 2- گذاشتن یخ 3- فشرده کردن 4- بالا بردن پا

بعد از آسیب‌دیدگی، مچ پا نباید فشار زیادی را تحمل کند. اگر این مشکل به خوبی درمان نشود، دردهای طولانی مدت به وجود می‌آیند.

اگر آسیب‌دیدگی شدید باشد پزشکان از راه‌های جراحی و غیرجراحی استفاده می‌کنند. در راه غیرجراحی با ثابت کردن مچ و استفاده از آتل درمان صورت می‌گیرد. معمولا 6 هفته طول می‌کشد تا مفصل درمان شود اما حدود 2 سال طول می‌کشد تا به حالت عادی خود بازگردد.

ورزشکاران آسیب‌دیده می‌توانند از فیزیوتراپی برای بهتر شدن استفاده کنند. فیزیوتراپی باعث می‌شود تعادل،‌قدرت و انعطاف‌پذیری بازگردد. فیزیوتراپ‌ها معمولا برنامه‌ای برای افراد آسیب‌دیده می‌ریزند تا به شرایط زمان بازگردند.

درجه آسیب‌دیدگی‌ها معمولا از خفیف به شدید هستند. عمل جراحی معمولا برای درمان آسیب‌دیدگی‌های شدید استفاده می‌شود.

می‌توان برای درمان آسیب‌دیدگی مچ پا از نکات زیر استفاده کرد:

- ثابت کردن مچ

- استفاده از مسکن و ضد تورم

-انجام فیزیوتراپی

- استفاده از آتل

پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های مچ پا

- هنگامی که خسته هستید یا احساس درد دارید

- کفش ورزشی مناسب بپوشید

- با خوردن مواد غذایی مناسب عضلات را قوی نگه دارید

- از زمین خوردن جلوگیری کنید

- وزن متعادلی داشته باشید

- هر روز تمرین کنید

- تمرینات مناسب با نوع ورزش خود را انجام دهید

- قبل از شروع ورزش خود را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید

- از تجهیزات ورزشی مناسب استفاده کنید

-بر روی زمین مناسب و صاف فعالیت کنید

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب "انواع شکستگی مچ پا و درمان آنها " را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه "مچ پا" مطالعه فرمایید .