آرنج گلف بازان : علائم و درمان

گلف البو یا آرنج گلف بازان چیست ؟

آرنج گلف بازان Golfer’s elbow یا اپی کندیلیت داخلی Medial epicondylitis نام بیماری است که موجب درد در سمت داخلی مفصل آرنج میشود. گرچه این بیماری در کسانی که گلف بازی میکنند بیشتر دیده است ولی در فعالیت های بدنی دیگر که حرکات خاصی را بطور مکرر تکرار میکنند ( مانند پرتاب اشیاء، استفاده زیاد از تبر، استفاده زیاد از اره) هم ایجاد میگردد.

آناتومی

در سطح داخلی آرنج یک برجستگی استخوانی وجود دارد که درست زیر پوست قابل لمس است. به این برجستگی، اپی کندیل داخلی Medial epicondyle میگویند. عضلات خم کننده مچ دست Wrist flexors که در سمت قدامی یا جلویی ساعد قرار گرفته اند به توسط یک تاندون مشترک به این برجستگی استخوانی می چسبند.

تاندون بافت بسیار محکمی است که عضله را به استخوان متصل میکند. تاندون ها از کنار هم قرار گرفتن رشته هایی از جنس پروتئین خاصی به نام کلاژن Collagen درست میشوند. این رشته های کلاژنی چنان در یک امتداد در کنار هم قرار میگیرند که موجب میشوند تاندون قدرت زیادی در تحمل نیروهای کششی داشته باشد.

علت گلف البو یا آرنج گلف بازان

مهمترین علت گلف البو یا آرنج گلف بازان استفاده بیش از حد از عضلات خم کننده مچ دست و کشش بیش از حد به تاندون آن است. انجام بعضی حرکات ورزشی یا حرکاتی که در حین کار خاصی انجام میشوند، موجب کشیده شدن بیش از حد تاندون میشود. فعالیت هایی مانند بیل زدن، چکش زدن و باغبانی میتوانند گلف البو یا آرنج گلف بازان را ایجاد کنند. گاهی اوقات گلف البو یا آرنج گلف بازان  در ورزش شنا دیده میشود.

در بعضی افراد در تاندون مشترک عضلات خم کننده یا فلکسور مچ دست و در محلی که به برجستگی اپی کندیل داخلی آرنج میچسبند بر اثر کشش های زیاد آسیب و بدنبال آن التهاب ایجاد میشود. این التهاب بر اثر فعالیت دسته ای از سلول های ایمنی بدن ( که به آنها سلول های التهابی میگویند) بوجود میاید. این سلول ها به محل آسیب تاندون میروند تا آنرا ترمیم کنند.

هر جایی که در بدن التهاب ایجاد شود به نام محل التهاب پسوند -ایت itis اضافه میشود. به همین علت است که به گلف البو یا آرنج گلف بازان ، اپی کندیلیت داخلی هم میگویند. منظور از اپی کندیلیت التهاب اپی کندیل است.

با این حال در گلفرز البو یا آرنج گلف بازان ، در اکثر اوقات التهابی وجود ندارد و مشکل اصلی اختلال در پروتئین کلاژن سازنده تاندون است. به این وضعیت تاندینوز Tendinosis میگویند. در این وضعیت در داخل تاندون ها سلول های فیبروبلاست ایجاد شده و رشته های کلاژن امتداد هماهنگ خود را از دست داده و تکه تکه میشوند. بتدریج بجای رشته های قوی کلاژن، بافت دیگری جایگزین شده که قدرت آن را ندارد ولی تاندون را کلفت تر میکند.

علائم و نشانه های گلف البو یا آرنج گلف بازان

مهمترین علائم و نشانه های گلف البو یا آرنج گلف بازان  " درد  " بر روی برجستگی اپی کندیل داخلی آرنج است. این درد به قسمت داخلی ساعد هم انتشار پیدا میکند. خم کردن مچ دست و فشردن اجسام در دست شدت درد را افزایش میدهد. در این بیماری قدرت مشت کردن دست کم میشود.

محل احساس درد در بیماری آرنج گلف بازان

تشخیص گلف البو یا آرنج گلف بازان

تشخیص گلف البو یا آرنج گلف بازان  بیشتر با معاینه ای است که پزشک از بیمار به عمل میاورد. گاهی اوقات علائم  و نشانه های سندروم تونل کوبیتال بسیار شبیه به علائم آرنج گلف بازان میشود. پزشک معالج برای افتراق بین این دو بیماری ممکن است از تست الکترودیاگنوستیک یا نوار عصبی استفاده کند. گاهی اوقات استفاده از ام آر آی و در بعضی موارد سونوگرافی برای تشخیص گلف البو یا آرنج گلف بازان  لازم است.

درمان گلف البو یا آرنج گلف بازان

مهمترین اقدامات درمانی گلف البو یا آرنج گلف بازان  عبارتند از :

* اجتناب از حرکاتی که شدت درد را افزایش میدهند

* استفاده از داروهای ضد التهاب

* استفاده از بریس های خاص آرنج و ساعد

* تزریق داروهای کورتیکوستروئیدی در محل تاندون به توسط پزشک

* شوک ویو تراپی Shock wave therapy

* سرما درمانی و تحریک الکتریکی محل درد به توسط فیزیوتراپ

*انجام حرکات نرمشی کششی و سپس تقویتی برای عضلات ساعد

در صورتیکه انجام درمان های ذکر شده به مدت کافی نتواند درد بیمار را کاهش دهد ممکن است پزشک معالج تصمیم به عمل جراحی بگیرد. در حین عمل جراحی پزشک ارتوپد برش های ظریفی در محل اتصال تاندون عضلات خم کننده مچ دست به برجستگی اپی کندیل داخلی میدهد تا کشش بر روی تاندون کم شود. همچنین در صورت ایجاد بافت های ناجور در داخل تاندون آن بافت ها خارج میشوند.

عمل جراحی گلف البو با آزاد کردن محل اتصال
تاندون مشترک فلکسور ها به اپی کندیل داخلی آرنج