آرتریت‌ روماتویید کودکان:علائم و نشانه ها،علت،پیشگیری،درمان،تشخیص،انجام فعالیت

آرتریت‌ روماتویید کودکان چیست؟

آرتریت‌ روماتویید کودکان عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند، عمدتاً بافت‌ مفاصل‌، که‌ در کودکان‌ رخ‌ می‌دهد. امکان‌ دارد با آرتروز ناشی‌ از بیماری‌ لایم‌ اشتباه‌ شود. مفاصلی‌ که‌ درگیر می‌شوند معمولاً عبارتند از زانو، آرنج‌، مچ‌ پا، و گردن‌. التهاب‌ می‌تواند عضلات‌ نزدیک‌ مفصل‌، غضروف‌، و غشاهای‌ پوشانندهٔ‌ مفصل‌ را نیز متأثر سازد. این‌ بیماری‌ بین‌ سنین‌ ۵-۲ سالگی‌ آغاز می‌شود، و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد. این‌ بیماری‌ در دختران‌ چهار برابر شایع‌تر از پسران‌ است‌.

● علائم و نشانه های  آرتریت‌ روماتویید کودکان

۱) درد، تورم‌، و خشکی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌. درد ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممکن‌ است‌ در تنها یک‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد.
۲) امکان‌ دارد کودک‌ بدون‌ این‌ که‌ قادر به‌ توضیح‌ باشد، از راه‌رفتن‌ امتناع‌ کند.
۳) دمای‌ بدن‌ هر روز و معمولاً در عصر تا حدود ۴/۳۹ درجهٔ‌ سانتیگراد بالا می‌رود. تب‌ به‌ طور شایع‌ با بثورات‌ پوستی‌ و لرز همراه‌ است‌.
۴) بی‌اشتهایی‌، کاهش‌ وزن‌
۵) کم خونی
۶) تحریک‌پذیری‌، بی‌حالی‌
۷) تورم‌ گره‌های‌ لنفاوی‌
۸) درد و قرمزی‌ چشم‌
۹) درد قفسهٔ‌ صدری‌ به‌ قدری‌ شدید است‌ که‌ بر قلب‌ تأثیر می‌گذارد.

● علت آرتریت‌ روماتویید کودکان

‌احتمالاً به‌ علت‌ اختلال‌ خود ایمنی‌ است‌ که‌ طی‌ آن‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ به‌ بافت‌ خودی‌ حمله‌ می‌کند. بروز علائم‌ و نشانه های آرتریت روماتویید برای‌ اولین‌ بار، اغلب‌ باعث‌ استرس‌ جسمانی‌ یا عاطفی‌ می‌شود.از علت های دیگر آرتریت روماتویید عبارتند از :
● عوامل‌ افزایش‌ دهندهٔ‌ خطر
▪ ارث‌

● پیشگیری‌ از آرتریت روماتویید کودکان

‌در حال‌ حاضر آرتریت روماتویید در کودکان  قابل‌ پیشگیری‌ نیست‌.

● درمان‌آرتریت‌ روماتویید کودکان

انواع درمانهای آرتریت روماتویید شامل موارد زیر میباشد :
۱) آزمایش‌ خون، از جمله‌ بررسی‌ وضعیت‌ خود ایمنی‌
۲) عکس‌ برداری‌ از مفاصل‌. البته‌ تغییرات‌ مفصل‌ ممکن‌ است‌ تا مراحل‌ انتهایی‌ بیماری‌ نیز خود را در عکس‌ مفصل‌ نشان‌ ندهند.
۳) روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ برای‌ کمک‌ به‌ خانوادهٔ‌ کودک‌، تا آنها بتوانند به‌ خوبی‌ از عهدهٔ‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ کودک‌ برآیند. شاید مهمترین‌ عامل‌ در درمان‌ کودک‌ حمایت‌ عاطفی‌ از وی‌ باشد.
۴) جراحی‌ برای‌ درست‌کردن‌ مفصل‌ تغییر شکل‌ یافته‌ (گاهی‌)
۵) اگر تشک‌ کودک‌ سفت‌ نیست‌، یک‌ تختهٔ‌ ضخیم‌ چندلا زیر تشک‌ قرار دهید.
۶) چشم‌ کودک‌ باید حداقل‌ ۲ بار در سال‌ معاینه‌ شود تا اگر التهابی‌ در چشم‌ وجود دارد زود تشخیص‌ داده‌ شود.
۷) بسیار مهم‌ است‌ که‌ کودک‌ به‌ مدرسه‌ عادی‌ به‌ طور روزانه‌ برود. هر جا که‌ لازم‌ باشد، مدرسه‌ باید خدمات‌ اضافی‌ برای‌ برآورده‌ کردن‌ نیازهای‌ کودک‌ فراهم‌ کند.

● داروهای درمانی آرتریت‌ روماتویید کودکان

داروهای موثر در درمان آرتریت روماتویید کودکان شامل :

۱) آسپرین یا سایر داروهای‌ ضد التهاب‌ غیر استروییدی‌، برای‌ کاهش‌ درد و التهاب‌
۲) امکان‌ دارد داروهای‌ دیگری‌ چون‌ کورتیکواسترویید، نمک‌ طلا، یا یا سایر داروها تجویز شوند .

● فعالیت های بدنی کودکان در زمان ابتلا به این بیماری  آرتریت روماتویید

۱) به‌ هنگام‌ حمله‌، کودک‌ باید در تخت‌ استراحت‌ کند، مگر برای‌ توالت‌، تا رمانی‌ که‌ تب‌ و سایر علایم‌ تخفیف‌ یابند.
۲) امکان‌ دارد برای‌ حفاظت‌ و حمایت‌ از مفصل‌ ملتهب‌ استفاده‌ از آتل‌ ضروری‌ باشد.
۳) پس‌ از رفع‌ حمله‌، کودک‌ می‌تواند به‌ تدریج‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ عادی‌ را از سر بگیرد، البته‌ باید در طی‌ روز ساعت‌هایی‌ را به‌ استراحت‌ بپردازد. کودک‌ نباید زیاد خسته‌ شود و هر شب‌ باید حداقل‌ ۱۲-۱۰ ساعت‌ بخوابد.
۴) فیزیوتراپی توصیه‌ خواهد شد. بعضی‌ از حرکات‌ را کودک‌ خود می‌تواند انجام‌ دهد، و بعضی‌ از آنها را والدین‌ می‌توانند برای‌ کودک‌ انجام‌ دهند. انجام‌ حرکات‌ توصیه‌ شده‌ مهم‌ است‌ زیرا کمک‌ می‌کند تا درد و اثرات‌ ناتوان‌ کنندهٔ‌ بیماری‌ به‌ حداقل‌ برسند.
۵) به‌ دلیل‌ تغییرات‌ دوره‌ای‌ علایم‌، گاهی‌ برنامه‌ فیزیوتراپی‌ نیاز به‌ بازبینی‌ خواهد داشت‌.
۶) به‌ طور کلی‌ از انجام‌ ورزش‌هایی‌ که‌ بدن‌ کودک‌ در معرض‌ ضربه‌ قرار می‌گیرد باید خودداری‌ شود، اما کودک‌ باید تشویق‌ شود تا در دیگر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ مدرسه‌، خانه‌ یا اجتماع‌ شرکت‌ کند.

خواننده گرامی پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه "" مطالعه فرمایید

منبع : سایت دکتر احمد رضا ریحانی یساولی