آرتروز مچ پا و درمان

به استخوان‌های مچ پا  قوزک پا گفته می‌شود. در مچ پا هفت استخوان وجود دارد که به نام‌های پاشنه، قاپ، ناوسان، تاسی و میخی‌های داخلی، میانی، و خارجی موسومند.

شکستگی استخوان تالوس ( قاپ) در ناحیه مچ پا چیست

آسیب های مفصل مچ پا ممکن است در دراز مدت موجب آسیب غیر قابل برگشت در غضروف مفصلی شده که وضعیتی به نام آرتروز یا استئوآرتریت یا ساییدگی مفصلی  را ایجاد می کند.

درمان آرتروز مچ پا

1- برای درمان آرتروز مچ پا باید تمامی ورزش ها و حرکاتی که باعث افزایش درد مچ پا میشود را کاهش داد .

2- استفاده از گرمای یا سرمای موضعی برای درمان آرتروز مچ پا مفید میباشد .

3- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای ضد درد تاثیر در درمان آرتروز مچ پا دارد .

4- درمان آرتروز مچ پا با انجام فیزیوتراپی با مکانیسم افزایش انعطاف پذیری مفصل و افزایش قدرت عضلات اطراف آن و افزایش مهارت در انجام حرکات مفصل موثر میباشد .

5- استفاده از کفش هایی با کف قوس دار Rocker sole که موجب کاهش فشار به مچ پا می شود کمک به درمان آرتروز مچ پا میکند .

6- استفاده از بریس های مچ پا که موجب کاهش حرکات مفصل می شود کمک به درمان آرتروز مچ پا میکند .

7- اگر آرتروز مچ پا شدید باشد میتوان با  تزریق کورتیکوستروئید توسط پزشک معالج در مفصل مچ پا به درمان آرتروز مچ پا کمک کرد .

در موارد شدیدتر که اقدامات ذکر شده نتواند درد آرتروز مچ پا را کاهش دهد از اقدامات جراحی برای درمان آرتروز مچ پا  استفاده می شود. مهمترین  اقدامات  برای درمان آرتروز مچ پا عبارتند از ؛

** آرتروسکوپی مچ پا  برای درمان آرتروز مچ پا ؛  گاهی اوقات در روند ساییدگی مفصل مچ پا استخوان و یا قطعات غضروفی ریزی به درون مفصل جدا می شوند که موجب گیر کردن مفصل و افزایش التهاب و درد می شوند. این قطعات را می توان با آرتروسکوپ خارج کرده و با این وسیله می توان تا حد امکان استخوان های لبه مفصل را صاف کرده و سطح غضروف را اگر نامنظم شده منظم تر کرد .

** خشک کردن یا فیوژن مفصل  برای درمان آرتروز مچ پا  ؛ در مواردی که در مفصل مچ پا  بسیار شدید باشد پزشک ارتوپد اقدام به جوش دادن و متصل کردن سه استخوان تشکیل دهنده مچ پا می کند. با این کار حرکات مفصل مچ پا کلا از بین می رود ولی در عوض درد بیمار هم از بین می رود. به این عمل جراحی آرترودز Arthrodesis هم می گویند. بسیاری از بیماران بعد از این عمل جراحی می توانند به راحتی راه بروند ولی البته نمی توانند بدوند. بیماران بعد از  جراحی نیاز به کفش های مخصوص با کف قوس دار Rocker sole دارند. این نوع عمل جراحی برای درمان آرتروز مچ پا برای افراد جوان و فعال که کارهای بدنی سنگین دارند مناسب است. یکی از فواید این عمل جراحی اینست که در آینده نیاز به جراحی های مجدد نخواهد اشت.

** تعویض مفصل مچ پا روشی برای درمان آرتروز مچ پا  ؛ که این نوع عمل جراحی می تواند درد بیمار را از بین برود و حرکات مچ پا را هم حفظ کند. البته موفقیت عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا مانند تعویض مفصل ران و یا تعویض مفصل زانو نیست و این مفصل زودتر از دیگر مفاصل مصنوعی شل می شوند. با شل شدن مفصل مصنوعی درد بیمار مجدد شروع شده و نیاز به عمل جراحی مجدد بیمار وجود خواهد داشت.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “مچ پا” مطالعه فرمایید .

درد مچ پا

علت درد مچ پا