درمان آرتروز مچ پا

آرتروز مچ پا

شروع آرتروز مچ پا با خراب شدن غضروف مفصلی است. آرتروز مچ پا در بعضی موارد زمینه ژنتیکی داشته و در بعضی خانواده ها کارکرد غضروف زودتر از دیگر افراد و با بالا رفتن سن دستخوش تغییراتی بصورت خراب شدن میشود. در موارد دیگر آسیب هایی که بدنبال ضربه به غضروف وارد میشود موجب شروع خرابی آن و ایجاد آرتروز مچ پا میشود. شکستگی های مفصلی مچ پا  میتواند موجب تخریب غضروف در محل شکستگی شود. حتی اگر بدنبال ضربه شکستگی ایجاد نشود ضربه به خودی خود میتواند چنان شدید باشد که موجب له شدن موضعی غضروف و خراب شدن سلول های آن شود. متاسفانه غضروف مانند استخوان قدرت خود ترمیمی نداشته و بعد از آسیب بجای ایجاد غضروف جدید در محل، بافت دیگری جایگزین غضروف آسیب دیده میشود که خصوصیات اصلی غضروف مانند لغزندگی و قدرت ارتجاعی و جذب ضربه خوبی ندارد. این موضوع در دراز مدت موجب آسیب و اختلال بیشتر در لایه غضروفی مفصل مچ پا و آرتروز میشود. گاهی اوقات بدنبال ضربه آسیب هایی به لیگامان یا رباط های اطراف مچ پا وارد میشد که موجب اختلال در بیومکانیک و حرکت مفصل میشود. این حرکات ناهماهنگ و نامناسب در مچ پا موجب اعمال فشار زیاد به غضروف و در نتیجه زود خراب شدن آن میگردد که به نوبه خود تاثیر بدی بر روی مچ پا و ایجاد آرتروز دارد. در ادامه در مورد درمان بدون جراحی آرتروز مفصل مچ پا و همچنین درمان های جراحی آن به تفصیل توضیح داده می شود.

درمان بدون جراحی

*  کاهش فعالیت های بدنی و ورزشی که موجب افزایش شدت درد و پیشرفت آرتروز مچ پا می شوند
*  استفاده از گرمای یا سرمای موضعی
*  داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای ضد درد
*  فیزیوتراپی با مکانیسم افزایش انعطاف پذیری مفصل و افزایش قدرت عضلات اطراف آن و افزایش مهارت در انجام حرکات مفصل
*  استفاده از کفش هایی با کف قوس دار Rocker sole که موجب کاهش فشار به مچ پا میشود
*  استفاده از بریس مچ پا که موجب کاهش حرکات مفصل میشود
* در موراد شدید تر آرتروز، تزریق کورتیکوستروئید به توسط پزشک معالج در مفصل مچ پا

درمان جراحی

• آرتروسکوپی مچ پا

گاهی اوقات در روند ساییدگی مفصل مچ پا استخوان و یا قطعات غضروفی ریزی به درون مفصل جدا میشوند که موجب گیر کردن مفصل و افزایش التهاب و درد میشوند که موجب ایجاد آرتروز مچ پا خواهد شد. برای درمان، این قطعات را می توان با آرتروسکوپ خارج کرده و با این وسیله میتوان تا حد امکان استخوان های لبه مفصل را صاف کرده و سطح غضروف را اگر نامنظم شده منظم تر کرد.

• خشک کردن یا فیوژن مفصل مچ پا

در مواردی که آرتروز مچ پا بسیار شدید باشد پزشک ارتوپد اقدام به جوش دادن و متصل کردن سه استخوان تشکیل دهنده مچ پا میکند. با این کار حرکات مفصل مچ پا کلا از بین میرود ولی در عوض درد بیمار هم از بین میرود. به این عمل جراحی آرترودز Arthrodesis هم میگویند. بسیاری از بیماران بعد از این عمل جراحی آرترودز میتوانند به راحتی راه بروند ولی البته نمیتوانند بدوند. بیماران بعد را جراحی نیاز به کفش های مخصوص با کف قوس دار Rocker sole دارند. درمان جراحی آرتروز مچ پا برای افراد جوان و فعال که کارهای بدنی سنگین دارند مناسب است. یکی از فواید عمل جراحی آرترودز این است که در آینده نیاز به جراحی های مجدد نخواهد داشت.

• تعویض مفصل مچ پا

این نوع عمل جراحی میتواند بیمار ی را از بین برود و حرکات مچ پا را هم حفظ کند. البته موفقیت عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا مانند تعویض مفاصل ران و زانو نیست و این مفصل زودتر از دیگر مفاصل مصنوعی شل میشوند. با شل شدن مفصل مصنوعی درد بیمار مجدد شروع شده و نیاز به عمل جراحی مجدد بیمار وجود خواهد داشت.

پزشک شما وضعیت سلامتی و سایر شرایط را بررسی کرده و با توجه به ارزیابی خود بهترین درمان آرتروز مچ پا را برای شما انتخاب خواهد کرد.